Pages

Wednesday, February 15, 2012

order barang online - antarabangsa

Saya adalah peminat cotton yang tegar. Cotton yang paling saya suka designer cotton dari USA. kenapa USA? bukan ke ada designer cotton dari vietnam jugak? ye, memang ada, tapi kehalusan tenunannya tidak sama dgn dari US nih......


USA kan selalu nak terbaik untuk mereka. contohnya, factory outlet mereka seperti premium outlet hanya mengambil barang yang di import khas dari negara yang mereka pilih untuk kegunaan rakyat yang kurang berkemampuan.Di negara kita Premium outlet dengan boutique tiada beza. service pun sama aje.... tersangat kurang di dalam soft skill......cuba lah pergi yang baru buka di selatan tanah air kita tu.... memang jauh berbeza  dari yang kat  US nun......eh! dah termelalut pulak..ekekekekkek.....


Ok, berbalik kepada order online tadi.
Ini kali ke tiga saya order dari seller yang sama.Semasa saya nak letak order pun saya dah mula rasa owner ni macam sensitif tak bertempat, dia tersilap baca message saya , kemudian siap hantar message yang agak kasar. tetapi saya jawab dengan baik la...... sebab kita tidak suka hendak menghantar message yang menyakitkan hati.dia minta maaf dan bagi reason dia penat.....


kemudian semua order dah confirm , saya minta dia hantar pro-forma invoice ataupun 'listing ' dalam bahasa dia orang. Punya lah lembab, hantar reminder baru nak reply. Pada masa yang sama saya dapat tahu shipping cost akan naik, kawan2 yang order dengan saya ada yang belum bayar. Maka , saya dahulukan duit saya untuk dapatkan cost lama. Pay pal saya menggunakan RHB dan bukan main account saya MBB ,itu sebagai 'precaution'. Pada hari saya nak bayar tu, kebetulan akaun pay pal tak cukup beberapa ringgit, saya nak top up . tapi malangnya akaun RHB saya tak cukup. Maka di malam2 buta gitu, saya keluar mencari deposit  machine sebab kalau nak transfer online dari MBB ke RHB akan mengambil masa, saya risau tak sempat.


Selepas saya buat payment, saya hantar message walaupun dia dapat auto alert dari system yang kita dah buat bayaran.   Malangnya.........si owner ni tak ambil kesah, dia post setelah beberapa hari bayaran di buat dan bila dia nak post , tak cukup sebab mereka dan implement dengan rate baru .... Tiada langsung perikemanusiaan di hati dia , dia tak post dan minta saya depostikan the difference yang cuma beberapa dollar tuh.......


saya pun pergilah buat additional payment , barulah dia postkan......... 


Bila sampai, satu item salah.........
saya buat pengesahan dengan listing yang dia hantar, di listing betul tapi yang di hantar salah .....
saya messsage kepada dia, dan dia mengaku sialp dia dan tanya nak refund ke atau nak kain tu 
saya kata , saya tanya kepada kawan yang order, dan memang tak nak dan minta refund...............


di sinilah bermulanya episod drama yang menyakit kan jiwa, dia kata dia rugi jika hantar balik dan minta saya pertimbangkan untuk buat projek akan datang. Malah cara dia minta saya pertimbangkan pun sakit jiwa di buatnya.kat bawah ni saya quote sebahagian dari message dia .
 I did you a very good deed by packing and shipping the fabric the way I did? I did a lot of extra work for you. 
Hah!!!  Ya allah ya tuhan ku, bukannya engkau masuk dalam kotak cantik2 letak bow ke hapa ke, cuma masuk dalam plastik dan masuk envelopes.pos.       sama seperti seller lain......
Kemudian dia start masukkan personal problem dia la, masalah kesihatan dia la.....
Masya-Allah, saya bukan cikgu kaunseling ye.......saya cuma suri rumahtangga yang cuba membuat kerja jahit menjahit,   bila ada kawan2 yang seangkatan yang nak order bersama saya yang uruskan..... itu sahaja. dan caj saya cuma RM2/ela bukannya USD 2 /yards.......


Fabric yang di salah hantar tu pulak, memang la tidak banyak projek dan mata saya mengatakan ia tidak cantik berbanding dengan yang di order. Projek yang boleh di buat pun bukan favourite seperti blouse  ataupun gown anak2.....


saya sekarang cuba berkomunikasi dengan owner ni, untuk dia membayar balik kos tersebut dan saya pulangkan balik fabric itu. Saya beri alasan yang munasabah untuk dia fikirkan tetapi semua reply dari dia  tersangat defensive...
hmmm..... entahlah.......


Semasa saya membuat order ini saya tidak ada apa2 perjanjian dengan kawan2 , jika ada sebarang dispute dari seller. Maka , saya lihat itu kesalahan dari pihak saya, saya telah membayar penuh kepada kawan saya tadi.....
Kawan saya yang baik hati( tak payah la tulis nama kan), jangan rasa bersalah ye sebab pada akak , akak memang patut take full responsibility.......




maka bermula dari hari ini , untuk order yang akan datang, jika seller tersalah hantar barang, akak adalah tidak bertanggunjawab ke atas nya.

1 comment:

Mila@Rimbun said...

salam kunjungan.. saya follow