Pages

Sunday, July 10, 2011

tutorial cable

Bermula dari hari ini saya bercadang hendak memberi tutorial jahitan yang saya tahu. Saya berharap pembaca blog saya mendapat menafaat dari blog saya ini. saya tidak meminta bayaran , tetapi cukuplah sedekah kan al-fatihah kepada kedua ibu bapa saya Suzari Mohd Siron dan Aminah Saidin, serta kepada keluarga saya, kelurga Encik Suaid.

hari ini saya hendak memberi tutorial salah satu jahitan smocking, di gelar cable.

Ini ialah kain yang telah di " pleat" . kain perlu di "pleat" sebelum kita boleh menjahit smocking di atasnya.

1.cucuk jarum dari bawah, di pleat yang pertama
2. bawa keluar dan cucuk pula secara melintang di pleat yang ke dua. pastikan benang adalah di bahagian atas jarum.
3. cucuk jarum di pleat yang ke tiga, kali ini pastikan benang di bawah jarum.
4. pleat yang ke empat, benang di bahagian atas jarum. teruskan menjahit sehingga habis pleat tersebut.
anda akan dapat cable seperti gambar di atas.

selamat mencuba!!!!!

gambar di bawah sebagai pemangkin untuk anda. di bawah ini saya terlebih rajin dan telah mencampurkan beads di dalam jahitan smocking ini.


kesemua corak smocking di atas menggunakan cable, trellis dan bullion untuk bunga.
next tutorial ialah trellis. tunggu........

No comments: